BLOG

Jak prawidłowo zoptymalizować wizytówkę GMF i być TOP1 w Google?

Wysoka pozycja wizytówki Google Moja Firma jest kluczem do pozyskania lokalnych klientów. Niektórzy użytkownicy Internetu nie przechodzą na prezentowane strony internetowe, ograniczając swój zakres zainteresowania do wyników wyświetlanych na mapce Google. Zapraszamy do artykułu z którego dowiesz się jak wygląda optymalizacja wizytówki GMF, a co za tym idzie – jak być TOP1 na mapkach Google. 

Czynniki rankingowe Google Moja Firma

  • Prawidłowo uzupełnione informacje dotyczące firmy: nazwa, kategoria, opis, data otwarcia, dane kontaktowe, adres strony internetowej, lokalizacja firmy, obsługiwane obszary, godziny otwarcia, godziny pracy online, udogodnienia, oferty. 
  • Popularność miejsca mierzona poprzez liczbę opinii.
  • Ocena firmy w GMF.
  • Aktualizacja i systematyczne dodawanie treści: zdjęcie, filmy, wpisy.
  • Dodanie produktów i kategorii produktów. 
  • Dodatkowe kategorie działalności.
  • Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, takie jak: parking dla niepełnosprawnych, miejsce na wózek inwalidzki, czy toaleta przystosowana do osób poruszających się na wózku.
  • Brak duplikatów wizytówki
  • Zagęszczenie fraz kluczowych, np. tworzenie stron Chojnice.
  • Publiczne pytania klientów i odpowiedzi na nie (sekcja Q&A).
  • Odległość od miejsca z którego szukamy firmy, produktu, bądź usługi. 
  • Aktywność użytkowników pod danym adresem. 
  • Zoptymalizowana strona internetowa z odnośnikiem do profilu GMF. 

Czynniki rankingowe Google Moja Firma mogą się nieco różnić w odmiennych rodzajach działalności. Jeżeli np. poszukujemy kwiaciarni na urządzeniu mobilnym to prawdopodobnie najwyższe pozycje w wynikach GMF będą miały kwiaciarnie, które znajdują się najbliżej nas i są aktualnie otwarte. Wynika to z samej celowości Google Maps. Oczywiście wymienione czynniki rankingowe Google Moja Firma również mają znaczenie, jednak bardzo często poszukujemy firmy, bądź miejsca, które są najbliżej nas.

Wsparcie mniejszości czy dyskryminacja większości?

Wiele kontrowersji może budzić sposób, w jaki Google stara się walczyć z dyskryminacją na tle płciowym, rasowym oraz seksualnym. Niektórzy specjaliści twierdzą, że czynnikiem rankingowym są dodatkowe atrybuty, które możemy zaznaczyć w informacjach o firmie. Są to między innymi: prezentuje się jako firma należąca do kobiety, miejsce przyjazne dla osób transpłciowych, miejsce przyjazne dla osób LGBTQ+.

Jak być TOP1 na mapkach Google? Zadbaj o opinie!

Ocena firmy oraz opinie na jej temat są jednym z głównych czynników na podstawie których klienci podejmują decyzje zakupowe. Potwierdzają to badania na całym świecie, również w Polsce. Polacy przed dokonaniem zakupu konkretnego produktu sprawdzają opinie na jego temat. W analogiczny sposób funkcjonuje to również w GMF. Przed wybraniem się do restauracji, bądź skorzystaniem z usług jakiejś firmy, sprawdzamy opinie na jej temat. Jest to forma zabezpieczenia naszych interesów i uniknięcia potencjalnego rozczarowania. Liczba opinii, ich treść i aktualność mają także bezpośrednie przełożenie na pozycję w mapach Google. Algorytm Google sprawdza także frazy znajdujące się wewnątrz opinii dla optymalnego doprecyzowania wyników. 

Pozyskiwanie nowych opinii od zadowolonych użytkowników

Niezadowoleni klienci znacznie chętniej wystawiają opinie na temat firmy, niżeli Ci zadowoleni. Jest to forma wyrażenia frustracji, jak i próba ostrzeżenia innych użytkowników. Dlatego tak ważnym aspektem prowadzenia wizytówki GMF jest pozyskiwanie opinii od zadowolonych klientów. Zakładając, że jeden klient na sto będzie niezadowolony to możesz być przekonany, że to właśnie on postanowi wyrazić swoje zdanie w formie opinii. 

Zastanawiasz się jak zdobyć więcej opinii na Google Moja Firma? Warto wdrożyć systemowe rozwiązania ukierunkowane na pozyskiwanie opinii od zadowolonych klientów. Może to być mailing, ulotki z kodem QR, czy zwykła prośba o wystawienie opinii w rozmowie z klientem. Niektóre firmy decydują się nawet na akcje promujące wystawianie opinii, oferując klientom rabat czy niewielki gratis do zakupów. 

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Strona internetowa, Reklama internetowa

Opis wygenerowany automatycznie

Odpowiadanie na opinie klientów

Pamiętaj o tym, by regularnie odpowiadać na opinie dodawane przez klientów. Dotyczy się to zarówno opinii pozytywnych, jak i tych negatywnych. Jeżeli dana opinia nie narusza regulaminu Google to nie ma możliwości jej usunięcia. Jedyną możliwością jaka staje przed właścicielem wizytówki GMF jest udzielenie odpowiedzi. Jest to forma odniesienia się do zarzutów klienta, bądź zwyczajnego podziękowania mu za skorzystanie z twoich usług. 

Jak walczyć z negatywnymi opiniami w GMF?

  • Zgłoszenie naruszenia zasad. 
  • Pozyskiwanie pozytywnych opinii. 
  • Kontakt z Google w celu wyjaśnienia sytuacji, np. nieuczciwych praktyk konkurencji. 
  • Próba polubownego rozwiązania niekorzystnych sytuacji z klientami. 
  • Ciągłe doskonalenie i wprowadzanie poprawek w sposobie prowadzenia firmy. 
  • Odpowiadanie w kulturalny sposób na negatywne opinie. 


Jak być TOP1 w lokalnych wynikach Google? Aktualizacja treści

Wizytówki Google Moja Firma są jednym z głównych źródeł informacji na temat twojej firmy w Internecie. To właśnie tam klienci będą poszukiwali informacji o godzinach otwarcia, wskazówkach dojazdu, czy danych kontaktowych. Warto zadbać o to, by informacje na wizytówce były zawsze aktualne. Dotyczy się to zarówno niestandardowych godzin otwarcia (np. w święta), czy chociażby regularnego dodawania wpisów i informowanie o ważnych wydarzeniach z życia firmy. 

Zdjęcia na wizytówce - własne i Użytkowników

Czynniki rankingowe Google Moja firma zostały omówione na początku tego artykułu. Nie mogło wśród nich zabraknąć również zdjęć firmy. Możesz je dodawać we własnym zakresie z poziomu zarządzania wizytówką, jednak taką opcją dysponuje praktycznie każdy właściciel konta Google. Systematyczne dodawanie zdjęć samemu w połączeniu z aktywnością Użytkowników powinny poskutkować wysokimi pozycjami na mapkach Google. 

Informacje dodatkowe oraz wpisy

Żyjemy w erze informacji. Praktycznie każdego dnia jesteśmy zalewani nowymi informacjami. Możemy to obserwować w mediach społecznościowych, czy chociażby na firmowych blogach. Optymalizacja wizytówki GMF powinna się zatem sprowadzić do regularnego publikowania aktualności we wpisach na profilu Google Moja Firma. Jest to także wyraźny sygnał dla klientów, że nasza firma działa aktywnie na wielu płaszczyznach prowadzenia firmy i jej promocji. 

Pokaż mi swoje towary, czyli produkty i usługi 

Wizytówka GMF, zależnie od wybranej kategorii działalności, otwiera przed nami możliwość wprowadzenia produktów, bądź oferowanych usług, takich jak tworzenie stron www. Co więcej, mogą one prowadzić bezpośrednio do wskazanej przez nas podstrony, np. produktu w sklepie internetowym. Jest to świetna forma zaprezentowania swojej oferty klientom, jeszcze zanim wejdą na naszą stronę internetową. W przypadku produktów mamy możliwość dodania zdjęcia, nazwy, opisu oraz odnośnika do konkretnej strony internetowej. Najlepiej jeśli opisy produktów w wizytówce GMF będą różniły się nieco od tych prezentowanych na stronie.  

Jak być TOP1 na mapkach Google? Wprowadź zmiany na swojej stronie www!

Wiele osób wychodzi z błędnego założenia, że wizytówka GMF nie ma żadnego związku z posiadaną stroną internetową. Nic bardziej mylnego! Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma może odbywać się również na stronie internetowej naszej firmy. W jaki sposób to zrobić? 

  • Dodaj interaktywną mapę z oznaczeniem twojej firmy na podstronie kontaktowej posiadanej witryny internetowej. 
  • Dodaj linkowanie prowadzące do wizytówki GMF, np. poprzez prosty przycisk ,,Sprawdź wskazówki dojazdu”. 
  • Ustaw H1 strony kontaktowej na tożsame z nazwą twojej firmy w wizytówce Google. 
Jak prawidłowo zoptymalizować wizytówkę GMF i być TOP1 w Google?


Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma – wskazówki

  • Postaraj się uzupełnić wszystkie informacje, atrybuty i pola jakie są dostępne z poziomu zarządzania wizytówką. 
  • Opracuj system pozyskiwania opinii od zadowolonych klientów. 
  • Dbaj o to, by dane prezentowane na wizytówce GMF były zawsze aktualne. 
  • Dodawaj zdjęcia, wpisy i produkty. 
  • Zgłoś zamknięcie wizytówki firm teoretycznie konkurencyjnych, które nie istnieją lub zostały już zamknięte.
  • Według wytycznych Google, nazwa firmy powinna zawierać jedynie nazwę firmy, bez fraz kluczowych. Praktyka pokazuje jednak, że umieszczenie frazy kluczowej w nazwie firmy może przyczynić się do poprawy jej pozycji na mapach Google. 
  • Uzupełnij skrupulatnie obsługiwane obszary działalności – jeżeli twoja firma działa na większym obszarze, wówczas warto uwzględnić to w dedykowanym do tego polu. 
  • Odpowiadaj na wiadomości, pytania oraz opinie klientów. 
  • Analizuj popularność fraz po jakich klienci znajdują twoją wizytówkę i wdrażaj stosowne poprawki. 


Podsumowanie: jak zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma?

Praca nad wizytówką to proces rozłożony w czasie. Po przeczytaniu tego artykułu z pewnością znalazłeś wskazówki, które możesz wdrożyć w życie już teraz. Pamiętaj jednak, że optymalizacja wizytówki Google Moja Firma polega na systematycznym i skrupulatnym działaniu. Potraktuj wizytówkę jako kolejny aspekt prowadzonej przez ciebie działalności, swoisty łącznik pomiędzy twoją firmą a potencjalnymi klientami. Jeżeli dobrnąłeś do samego końca to teraz już wiesz, jak być TOP1 w lokalnych wynikach Google! Jeśli jednak nadal potrzebujesz pomocy – nasza agencja reklamowa Chojnice pomoże ci z przyjemnością. 

Umów się na bezpłatną konsultację!

Nie wiesz, które usługi Gregor Media będą najlepsze w przypadku Twojego biznesu? Zastanawiasz się, jaka reklama mogłaby wypromować Twoją markę, by przynieść jak największy zwrot z inwestycji? Myślisz o nowej stronie internetowej, ale nie wiesz, od czego zacząć i jak dotrzeć do potencjalnych klientów? Umów się na bezpłatną konsultację, podczas której porozmawiamy o Twoich potrzebach, budżecie i pomysłach – zaproponujemy Ci najbardziej optymalne rozwiązanie!


Wyślij zapytanie
o współpracę


Wyślij zapytanie do nas

Zapisz się na
konsultację online


Zapisz się już teraz

Projekt współfinansowany ze środków EFRR. Numer umowy o powierzenie grantu: UDG-SPE.04.2023/098