BLOG

SEO dla Początkujących: Kompletny Przewodnik po Pozycjonowaniu Stron Internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który zawiera wiele różnych, często zaskakujących elementów. Jak zacząć pozycjonować strony internetowe? W jaki sposób poprawić widoczność strony poprzez drobne zabiegi? Czy zawsze potrzebna jest do tego agencja SEO? Zobacz, jak działa wyszukiwarka Google i poznaj proces pozycjonowania stron od podstaw! :)

Pozycjonowanie stron internetowych - poradnik

Pozycjonowanie stron internetowych, czyli SEO albo Search Engine Optimization to nic innego, jak sprawienie, by pozycja w wynikach wyszukiwania nazwy firmy, sklepu i innych stron była jak najwyższa, a więc by jak najwyżej wyświetlała się po wpisaniu słów kluczowych w Google. Nie jest to jednak takie proste - aby przekonać algorytm do poprawienia pozycji, trzeba wdrożyć wiele małych i dużych kroków na swojej stronie internetowej. Czy zawsze potrzebny jest do tego profesjonalista? Po co w ogóle to robić?

Warto wiedzieć, jak działa wyszukiwarka Google. To automatyczna wyszukiwarka, która korzysta z tzw. robotów indeksujących, skanujących właściwie cały Internet, aby znaleźć nowe witryny, podstrony, treści. Sprawiają one, że dana strona zostaje zideksowana, a więc może pojawiać się w rankingu Google.

Cała zabawa polega na tym, aby roboty te "chętniej" wyszukiwały daną stronę i umieszczały ją wyżej w rankingu. Przestrzegając kilku prostych zasad można je na to naprowadzić - budując autorytet strony poprawiasz pozycjonowanie sklepu internetowego lub innego miejsca w sieci.

Na czym polega proces pozycjonowania?

Twoi potencjalni klienci, wpisując w Google to, czym zajmuje się Twoja firma, np. "Warsztat samochodowy" albo "Świece zapachowe Poznań", zazwyczaj wybierają spośród 3-5 pierwszych pozycji w Google. Reszta ich nie interesuje, nie wygrała konkursu o uwagę. Twoim celem jest więc sprawienie, aby konkurować na tym etapie lejka sprzedażowego i organicznie, a więc bez płatnych reklam, konkurować z innymi w tym miejscu.

Chcąc, aby strona www pojawiała się w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej, a tym samym wpływając na ruch na stronie, trzeba poprawić między innymi:

  • treści na stronie, wplatając w nie słowa kluczowe,
  • linkowania wewnętrzne i linki do stron na zewnątrz,
  • mapę strony,
  • podpisy obrazków

i wdrożyć wiele innych zmian. Osoby posiadające Wordpress mają tu technicznie ułatwione zadanie, jeśli chcą robić to na własną rękę... Ale optymalizacja techniczna strony poprzez samodzielne pozycjonowanie nie jest taka prosta. Jednak zanim zadzwonisz do specjalistów SEO i poprosisz o audyt SEO (służymy pomocą!), spróbuj już teraz wprowadzić niektóre zmiany na twojej stronie internetowej.  

Wyszukiwarka Google - optymalizacja

Skuteczne pozycjonowanie można osiągnąć na wiele różnych, nie zawsze "dobrych" sposobów. Należą do nich m.in.:

White Hat SEO - jawnie dozwolone, akceptowalne przez Google Analitics działania, premiowane przez roboty Google.

Black Hat SEO - niezgodne z wytycznymi wyszukiwarek działania, które czasem są wychwytywane przez roboty wyszukiwarek.

Korzystając z tych drugich, by poprawić pozycjonowanie w Google, będziesz na dobrej drodze, aby... zniknąć spośród stron w wynikach wyszukiwania.
Do tych pierwszych natomiast należą m.in. działania on-site, a więc optymalizacja techniczna strony, które możesz przeprowadzić jako początkujący bez audytu SEO. To np.:

  • unikalne treści na stronie,
  • słowa kluczowe w nagłówkach,
  • szybkość ładowania strony (tak, również szybkość strony wpływa na wynik wyszukiwania!),
  • dodawanie linków o poprawnym adresie URL,
  • linkowanie na całej stronie www,
  • metadane i metatitle stron w wynikach wyszukiwania,
  • wyświetlenia Google Moja Firma, przez co także sklepu internetowego, 
  • optymalizacja tytułów poprzez słowa kluczowe - uwzględniając pozycjonowanie lokalne,
  • wpisy na bloga, np. poradnik albo recenzja,
  • wpisy gościnne...

To, o czym często zapominają osoby, które skupiają się na widoczności strony internetowej i procesie pozycjonowania stron to użyteczność contentu - a więc to, by znajdujące się na niej treści, zaczynając od tytułu strony i strony głównej, przez wpisy na blogu, aż po sam kontakt, były po prostu ciekawe i praktyczne dla użytkownika. Pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania to bowiem nie wszystko - co z tego, że użytkownik łatwo ją znajdzie, skoro nie będzie wiedział, jak dokonać zakupu, skontaktować się z Tobą lub co w ogóle oferujesz?

Zbliżenie drukowanego tekstu omawiającego optymalizację wyszukiwarek (SEO) z terminem „SEO” podświetlonym na różowo.

Poradnik dla początkujących - SEO

Samodzielne pozycjonowanie - cierpliwości!

Optymalizacja strony pod kątem algorytmu wyszukiwarki wymaga cierpliwości. Aby dana strona pokazywała satysfakcjonujące wyniki w Google Analytics potrzeba czasu. W dodatku działania SEO są nieustającym procesem, o który trzeba dbać na okrągło. Chcąc zachować wysoką pozycję strony i widoczność w wynikach wyszukiwania, należy wdrożyć strategię SEO i na bieżąco dbać o zaspokajanie algorytmów Google, co rusz nieco modyfikując treści w odpowiednich miejscach. Należy śledzić, co robi konkurencja, jakie są obecnie trendy i czego poszukują nasi klienci - praca specjalisty SEO to robota na pełen etat! Wyniki jednak ogromnie wpływają na konkurencyjność firmy i powinny być fundamentem lejka sprzedażowego, w którym istotna jest strona internetowa.

Google Ads - szybki efekt?

Zupełnie odwrotnie jest w przypadku Google Ads. Tu nie ma znaczenia struktura strony, szybkość strony czy SEO strony (przynajmniej dopóki nie trafi na nią klient). Wystarczy wpłacić odpowiednią sumę i ustawić reklamy, by w krótkim czasie dotrzeć do określonej grupy docelowej. To oczywiście warto zostawić profesjonalistom z Gregor Media, by nie przepalać budżetu. Działania mające na celu reklamowanie marki poprzez Google Ads i wyższe indeksowanie strony wymagają doświadczenia, analitycznego umysłu i odpowiedniego rozdysponowania budżetu - robienie tego bez wsparcia specjalistów raczej nie przyniesie efektów.

Jak zacząć pozycjonować stronę?

Co zrobić w celu zwiększenia widoczności strony? Jak powinno przebiegać samodzielne pozycjonowane Twojej strony internetowej?

  1. Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej zacznij od poszukiwania słów kluczowych, które Twoi potencjalni klienci wpisują, by dotrzeć do firm takich, jak Twoja. Możesz użyć do tego Planera słów kluczowych, który jest darmowym narzędziem od Google lub nieco bardziej złożonej strony "Answer the public".
  2. Wpisz tagi w Google, by poznać obecny ranking stron. Przejrzyj konkurencję i widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli pojawiają się wysoko - warto zobaczyć, co robią, by wyróżnić się w wyszukiwarkach internetowych.
  3. Wybrane słowa kluczowe wprowadź w nagłówki. Jeśli interesuje Cię pozycjonowanie lokalne, dopisuj miasto lub region, np. "Skup aut Łódź" zamiast po prostu "Skup aut". Dzięki temu poprawią się pozycje Twojej strony wśród wyszukiwania lokalnych firm.
  4. Uzyskane tagi wprowadź również w treściach - pozycjonowanie w Google zaczyna się właśnie od tego!
  5. Zobacz, gdzie możesz wprowadzić linki pomiędzy podstronami - na poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce wpływa tzw. linkbuilding, czyli to, dokąd wewnątrz i na zewnątrz obecnej wersji strony prowadzą odnośniki.
  6. Zacznij pisać artykuły na bloga - pozycjonowanie stron w Google wiele marek zaczyna od tego, by w użyteczne dla potencjalnych klientów artykuły wplatać słowa kluczowe.

Po wdrożeniu tych prostych zabiegów, których celem jest  pozycjonowanie swojej strony internetowej na własną rękę, sprawdź Google Search Console. Jeśli Twoje starania o pozycjonowanie stron www są błędne, a roboty indeksujące napotykają pewne problemy, właśnie tam pojawią się alerty i informacje, jak to zmienić.

Pamiętaj: algorytm Google to nie wszystko! Pozycjonowanie stron www jest bardzo ważne - wyszukiwarka Google premiuje jednak treści, które są wartościowe dla odbiorców. Twoja strona, która pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania Google musi być również czytelna i ciekawa dla użytkownika!

Nie wiesz, jak to zrobić? Skontaktuj się z nami i poznaj ofertę na pozycjonowanie stron internetowych. 

Zobacz w ilu miastach pomagamy naszym klientom z pozycjonowaniem:

Umów się na bezpłatną konsultację!

Nie wiesz, które usługi Gregor Media będą najlepsze w przypadku Twojego biznesu? Zastanawiasz się, jaka reklama mogłaby wypromować Twoją markę, by przynieść jak największy zwrot z inwestycji? Myślisz o nowej stronie internetowej, ale nie wiesz, od czego zacząć i jak dotrzeć do potencjalnych klientów? Umów się na bezpłatną konsultację, podczas której porozmawiamy o Twoich potrzebach, budżecie i pomysłach – zaproponujemy Ci najbardziej optymalne rozwiązanie!


Wyślij zapytanie
o współpracę


Wyślij zapytanie do nas

Zapisz się na
konsultację online


Zapisz się już teraz

Projekt współfinansowany ze środków EFRR. Numer umowy o powierzenie grantu: UDG-SPE.04.2023/098