Bezpłatna konsultacja marketingowa
Zwiększ sprzedaż, dzięki skutecznej strategii.
Cyfrowa rewolucja dostępności nadchodzi – od czerwca 2025 znacznie więcej firm będzie musiało dostosować swoje strony i aplikacje do potrzeb wszystkich użytkowników. Sprawdź, czy dotyczy to również Twojego biznesu.
Dostępność cyfrowa przestaje być opcjonalnym dodatkiem czy wyłącznie domeną instytucji publicznych. Wraz z wejściem w życie Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) w czerwcu 2025 roku, obowiązek dostosowania stron internetowych i aplikacji mobilnych do standardów WCAG 2.1 obejmie szerokie spektrum firm z sektora prywatnego.
Co to oznacza w praktyce i jak przygotować się na nadchodzące zmiany?
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) to międzynarodowy standard określający, jak projektować strony internetowe i aplikacje, aby były dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z różnymi niepełnosprawnościami. Wersja 2.1 na poziomie AA wprowadza kompleksowe wytyczne oparte na czterech głównych zasadach:
Dostosowanie do tych standardów umożliwia korzystanie z serwisu osobom z niepełnosprawnościami, ale również poprawia ogólną użyteczność i doświadczenie wszystkich użytkowników.
Wstępne zasady WCAG 1.0 opublikowano w 1999 roku, ale wraz z rozwojem Internetu i technologii, ewoluowały one następująco:
Europejski Akt o Dostępności znacząco poszerza grono podmiotów zobowiązanych do przestrzegania zasad dostępności cyfrowej. Od 28 czerwca 2025 roku obowiązek ten obejmie:
Warto zaznaczyć, że mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające poniżej 10 osób i z rocznym obrotem poniżej 2 milionów euro) mogą być zwolnione z tego obowiązku, jeśli wykażą, że dostosowanie stanowiłoby dla nich „nieproporcjonalne obciążenie”. Jednak nawet dla mniejszych firm wdrożenie standardów dostępności może przynieść znaczne korzyści biznesowe.
Implementacja zasad dostępności to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale również strategiczna decyzja biznesowa, która może przynieść wymierne korzyści:
Dostosowanie strony do standardów WCAG 2.1 wymaga kompleksowego podejścia obejmującego wiele aspektów:
Dostępność dla osób z dysfunkcjami wzroku
Dostępność dla osób z dysfunkcjami słuchu
Dostępność dla osób z ograniczeniami ruchowymi
Dostępność dla osób z zaburzeniami poznawczymi
Wdrożenie standardów dostępności to proces, który najlepiej rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem:
WCAG 3.0 to przyszłościowa wersja wytycznych, która ma na celu znaczne rozszerzenie i unowocześnienie standardów dostępności. Pierwszy publiczny szkic roboczy został opublikowany w styczniu 2021 roku, a najnowsza wersja robocza pochodzi z grudnia 2024 roku.
WCAG 3.0 wprowadza nowe podejście do oceny dostępności, w tym bardziej elastyczne modele zgodności i szerszy zakres testów. Jednakże, nie jest jeszcze oficjalnym standardem i jego finalizacja przewidywana jest na kilka kolejnych lat.
Nadchodzące zmiany prawne związane z Europejskim Aktem o Dostępności stanowią istotny krok w kierunku bardziej inkluzywnego Internetu. Dla wielu firm będzie to oznaczać konieczność dostosowania swoich cyfrowych usług do standardów WCAG, ale jednocześnie szansę na dotarcie do szerszego grona odbiorców i poprawę ogólnej jakości swoich serwisów.
Dostępność cyfrowa to nie tylko kwestia zgodności z przepisami – to filozofia projektowania z myślą o wszystkich użytkownikach, niezależnie od ich możliwości i ograniczeń. Firmy, które wcześniej dostrzegą potencjał płynący z dostępności i podejmą proaktywne działania, mogą zyskać przewagę konkurencyjną w zmieniającym się krajobrazie cyfrowym.
Nasza agencja marketingowa posiada doświadczenie we wdrażaniu standardów dostępności WCAG dla różnych typów serwisów internetowych. Jeśli potrzebujesz wsparcia w dostosowaniu swojej strony lub aplikacji do nadchodzących wymogów, skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy kompleksowy audyt, zaproponujemy rozwiązania i pomożemy wdrożyć niezbędne zmiany, aby Twój serwis był dostępny dla wszystkich użytkowników.
Zajrzyj na bloga i znajdź przygotowane przez naszych ekspertów odpowiedzi na najbardziej nurtujące Cię pytania, dotyczące reklam!
Umów się na bezpłatną konsultację!
Nie wiesz, które usługi Gregor Media będą najlepsze w przypadku Twojego biznesu? Zastanawiasz się, jaka reklama mogłaby wypromować Twoją markę, by przynieść jak największy zwrot z inwestycji? Myślisz o nowej stronie internetowej, ale nie wiesz, od czego zacząć i jak dotrzeć do potencjalnych klientów? Umów się na bezpłatną konsultację, podczas której porozmawiamy o Twoich potrzebach, budżecie i pomysłach – zaproponujemy Ci najbardziej optymalne rozwiązanie!
Projekt współfinansowany ze środków EFRR. Numer umowy o powierzenie grantu: UDG-SPE.04.2023/098