17 marca 2020

7 elementów atrakcyjnego i skutecznego Fanpage’a

Aktywna strona na Facebooku to dziś must have w każdej branży B2C i coraz częściej w wielu dziedzinach B2B. Klienci bardzo często sprawdzają, jak firma prowadzi fanpage w mediach społecznościowych, czy publikuje regularnie oraz szukają tam informacji dotyczących rabatów, usług dodatkowych i promocji. Nawet, jeśli sklep online czy stacjonarny wydaje się działać prężnie, źle zaprojektowany fanpage może skutecznie zniechęcić klienta. Jak w siedmiu prostych krokach zadbać o jego atrakcyjność?

Istotna nazwa

Jeśli fanpage na FB dopiero powstaje, warto zwrócić uwagę na nadanie stronie atrakcyjnej nazwy. Pierwsze słowa to nazwa przedsiębiorstwa lub marki. Jeśli jest to franczyza, można dodać miejscowość, np. „Chojnice”. Ostatnim, często pomijanym członem, powinna być konkretna działka, którą zajmuje się firma. Dzięki temu osoby korzystające z wyszukiwarki na Facebooku łatwiej się na nią „natkną”. Ostatecznie nazwa atrakcyjnego fanpage’a będzie więc brzmiała np.: „Agigo Chojnice – produkty dla dzieci” lub „Mechtan Pawłowo – mechanik samochodowy”.

Jeśli strona istnieje, a nazwa nie została do końca przemyślana, można poprosić Facebooka o zmianę. To może potrwać i nie zawsze zadziała, jednak warto próbować. W tym celu należy z poziomu fanpage’a wejść w „Informacje”. Przy nazwie strony znajduje się przycisk „Edytuj”. Po wybraniu go wprowadza się nową nazwę, zatwierdzając przez „Kontynuuj”. Pojawi się kolejny przycisk „Poproś o zmianę”. Trzeba poczekać około 2 tygodni na reakcję portalu.

Podstawowe informacje

Następnym krokiem jest uzupełnienie informacji. Kwestie takie, jak „Kategoria”, poprawią wyświetlanie reklam. Zakres cen to tylko kwestia orientacyjna, która jednak może wpłynąć na klientów! Informacje szczegółowe to kwestie sprzedaży online i/lub stacjonarnie.

Bardzo istotną kwestią na atrakcyjnym fanpage’u są dane kontaktowe. To tu znajdą się www, e-mail, numer telefonu czy adres. „Więcej informacji” to miejsce na wpisanie hasła reklamowego lub krótkiego opisu działalności, wypisanie produktów (by pomóc klientom się odnaleźć), a w przypadku restauracji jest również miejsce na menu. Ciekawą opcją jest „Transport publiczny”, dzięki któremu można podpowiedzieć klientowi, jak do siebie dotrzeć. Pozostałe elementy nie są tak istotne i można je pominąć, by nie wprowadzać chaosu informacyjnego.

Jeśli dane nie będą uzupełnione, wiele osób będzie pisało wiadomości prywatne. Mogą też po prostu zrezygnować z zakupu, jeśli nie będą wiedziały, jak się skontaktować lub gdzie znajduje się siedziba.

Atrakcyjne zdjęcia

Atrakcyjne zdjęcie profilowe i tzw. cover photo, czyli zdjęcie w tle, to pierwsze wrażenie, jakie robi się na kliencie. Szczególnie, jeśli strona dotyczy usług związanych z szeroko pojętą estetyką, powinno się zadbać o stworzenie miłego dla oka layoutu.

Warto pamiętać, że zdjęcie profilowe wpisane jest w koło. To przestrzeń wprost idealna na logo przedsiębiorstwa, które pozwoli na jego szybką identyfikację wizualną we wszystkich miejscach na Facebooku, w których administrator strony będzie się udzielał. W przypadku osoby, która swoją twarzą firmuję markę, może to być też oczywiście jej profesjonalne zdjęcie – w oficjalnej sytuacji, z szerokim uśmiechem na twarzy.

Jeśli chodzi o zdjęcie w tle, może być stałe i przedstawiać np. hasło marketingowe, a można je potraktować jako miejsce na reklamę akcji promocyjnych. Może to być fotografia, pozioma grafika albo… krótki film. Warto je zmieniać co jakiś czas, umieszczając na nim np.: kod rabatowy do zakupów online, informacje o dniu darmowej dostawy lub sezonowej obniżce. Dzięki temu każda osoba wchodząca na fanpage od razu jest kuszona ciekawą ofertą.

Skuteczny fanapge na Facebooku Chojnice

Historia firmy

Historia firmy, czyli „Nasza historia” lub „Our Story” (nazwa ta jest często zmieniana), to traktowana po macoszemu opcja, która ma wpływ na postrzeganie firmy i jej wizerunek. Opcja ta znajduje się w sekcji „Informacje”, po prawej stronie „Informacji o firmie”. Na skutecznym fanpage’u jest to idealne miejsce, aby w szczegółach opisać produkty, opowiedzieć o tym, dlaczego przedsiębiorstwo powstało i jaka jest jego filozofia, jakich „niewidzialnych” elementów dodatkowych – jak miła atmosfera, empatia, potraktowanie każdej sprawy z uwagą – mogą spodziewać się klienci… Tekst w tym miejscu można formatować, dodając nagłówki, pogrubienia, kursywę czy podkreślenia. Warto wykorzystać tę opcję, ponieważ może ona wpłynąć na decyzje zakupowe klienta.

Ten element powinno uzupełnić się zdjęciem. Może ono przedstawiać zespół, idealnie wykonany produkt, osobę przy pracy, siedzibę, nagrody, wnętrze lokalu… Opcji jest wiele – grafika musi być jednak spójna i rozważnie dobrana, ponieważ klienci będą widzieli ją z prawej strony za każdym razem, gdy wejdą na fanpage na Facebooku.

Galeria jak portfolio

Galeria strony na Facebooku to doskonałe miejsce na stworzenie portfolio. Można zaplanować kilka albumów, które przedstawiają np. gotowe realizacje, projekty w jednolitym stylu, fotorelacje, reportaże ze zorganizowanych wydarzeń, grupy produktów do sprzedaży itp. Nazwa oraz krótki opis powinny zachęcać do przejrzenia zawartości oraz do kontaktu.

Kilka postów na początek

Jeśli fanpage jest nowy, przed jego publikacją w sieci dobrze jest stworzyć kilka postów. Żeby zachęcić grupę potencjalnych odbiorców do polubienia, powinny one widzieć, jaki rodzaj treści znajdą oni w tym miejscu w przyszłości. Treści mogą być opublikowane jedna po drugiej. Na początek wystarczą 2-3 posty. Bezwzględnie należy pamiętać, że co 2-3 dni na stronie musi pojawiać się nowy, aby w przyszłości nie zmniejszyć sobie zasięgow!

Zaproszenia do polubienia

Zaproszenia do polubienia to ostatni element, który zapewni nie tyle atrakcyjność, co skuteczność fanpage’a. Muszą to być osoby z grupy docelowej – minimum w konkretnym przedziale wiekowym, ewentualnie mieszkające na oczekiwanym obszarze. Nie warto zapraszać wszystkich znajomych, żeby algorytmy Facebooka nie zgubiły się w chaosie informacji.

To dobry moment, aby skorzystać z posta sponsorowanego. Musi być perfekcyjnie ustawiony, aby trafił niemal tylko do osób zainteresowanych produktem czy usługą. To świetny patent na mądre zbudowanie lojalnej grupy odbiorców i zwiększenie skuteczności fanpage’a.

Urządzenia mobilne

Ważne jest, by pamiętać, że fanpage będzie wyświetlany przede wszystkim na urządzeniach mobilnych. Warto więc zainstalować aplikację „Menadżer stron” ze sklepu Play, która pozwoli podejrzeć FB na telefonie czy tablecie oraz na nim zmienić i dostosować informacje do wyświetlania na mniejszym ekranie. Nie ma nic gorszego, niż przycięte cover photo, zbyt wiele chaotycznych informacji czy przydługie, nudne posty z poprzesuwanymi zdjęciami. Warto zadbać o minimum estetyki i czytelności w każdym aspekcie.

Co nowego na blogu?