27 lutego 2020

5 kroków do skutecznych treści w social mediach

Tworzenie treści, które będą atrakcyjne dla stale rosnącego grona odbiorców, wymaga opracowania choćby najprostszej strategii. Na tym etapie może to brzmieć jak nie lada wyzwanie, ale w rzeczywistości będzie sprowadzało się do kilku kroków. Bardzo często i tak je wykonujemy, choć na tyle spontanicznie, że nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Pora na to, aby wszystko sobie usystematyzować.

Zacznijmy od początku: co rozumiemy przez strategię na potrzeby mediów społecznościowych? Mówiąc najprościej, jest to planowanie, opracowywanie i zarządzanie dystrybucją treści w obrębie tych kanałów. Nadrzędnym celem strategii jest zaspokajanie potrzeb użytkowników serwisów społecznościowych. Jakie zatem musimy podjąć kroki aby zacząć tworzyć skuteczne treści w social mediach?

Oczekiwania fanów

Dostęp do social mediów ma niemal każdy. Najważniejsze pytanie powinno więc brzmieć: dlaczego mają przychodzić akurat do nas? Jak ich przyciągnąć i zatrzymać na dłużej? Odpowiedzią jest grupa docelowa. Im więcej czasu poświęcimy na analizę jej zainteresowań, oczekiwań czy problemów, tym większa szansa, że treści zostaną odebrane jako interesujące.

Jak poznać swoich odbiorców? Istnieje kilka narzędzi, które znacznie to ułatwiają. Należą do nich m.in.:

  • Google Analytics – podstawowe narzędzie analizujące ruch na naszej stronie internetowej. W raportach zawartych w sekcji użytkownicy znajdziecie kilka przydatnych informacji.
  • Buzzsumo- wskazuje najpopularniejsze treści dla określonych słów kluczowych
  • Google Trends- dzięki któremu poznamy najpopularniejsze hasła wpisywane w tej wyszukiwarce,
  • Similarweb – narzędzie, które nawet w darmowej wersji pozwala na sprawdzenie wielu ciekawych informacji na temat pozyskiwanego ruchu przez naszą konkurencję
  • Facebook Audience Insights, będące częścią menadżera reklam tego serwisu.

Zawężona w ten sposób grupa odbiorców potrzebuje konkretnych formatów, za pomocą których wygodnie przyswaja treści. Mogą to być np. dłuższe lub krótsze posty, case study, krótkie relacje czy posty w formie video.

Częstotliwość publikacji

Określenie częstotliwości, z jaką będą pojawiały się treści w social mediach, jest kwestią mocno dyskusyjną. Z jednej strony powinna spełniać oczekiwania odbiorców, a z drugiej – spełniać cele, jakie wobec niej formułujemy. Na tym etapie może się wydawać, że ilość wygenerowanego contentu, będzie oznaczała większą widoczność w sieci. Warto jednak upewnić się, czy ilość naszej pracy odpowiada jej jakości. Lepiej tworzyć bardziej dopracowane, unikalne treści i robić to rzadziej, niż tworzyć hurtowe ilości postów kilkanaście razy w tygodniu nie przykładając do tego większej wagi. Zwróć uwagę na to czy w swojej strategii wykorzystujesz działania płatne. Jeśli starasz się rozwijać fanpage organicznie – ok. Jednak pomyśl czy rozsądne jest tak częste publikowanie postów wciąż do tych samych osób.

Zamiast zgadywać, jak duże jest zapotrzebowanie na treści – znacznie lepszym rozwiązaniem będą bezpośrednie pytania do fanów danego kanału: zarówno w formie otwartej dyskusji, jak i szybkich ankiet.

5 kroków do skutecznych treści w social mediach

Cele i ich weryfikacja

Mówiąc o strategii w mediach społecznościowych, warto mieć na uwadze wskaźniki, które pozwolą określić, jak przebiega realizacja celów. Konkretne liczby, określane przez marketerów jako KPI pokazują, jak dobrze radzimy sobie w mediach społecznościowych.

Można wśród nich znaleźć wiele różnych wskaźników, choć w tym konkretnym przypadku będą się sprowadzały do liczby fanów, zasięgów postów, ilości reakcji, udostępnień oraz rekomendacji. Analizując te parametry, możemy nadać odpowiednie priorytety poszczególnym działaniom i szybciej podejmować decyzje, dotyczące chociażby kampanii reklamowych czy działań na samym profilu. Z pomocą przychodzi nam narzędzie Facebook Analytics – KLIK

Zarządzanie treścią

Skuteczne treści w social mediach, nie zawsze muszą oznaczać niekończącą się, żmudną pracę. Wystarczy, że skorzystamy z kilku aplikacji, które skracają cały proces, łącząc wszystkie kanały w jeden intuicyjny pulpit. Z ich pomocą można planować, publikować i analizować statystyki postów w mediach społecznościowych.

Najpopularniejsze aplikacje do zarządzania (wybranymi) social mediami to:

  • Hootsuite,
  • Planoly,
  • Later,
  • Socialpilot,
  • Buffer,
  • Creator Studio.

Monitorowanie

Opublikowanie treści w mediach społecznościowych, nie oznacza zakończonej pracy. Bez obserwowania ich „cyklu życia”, trudno mówić o jakiejkolwiek skuteczności. Dlatego to dobry moment na korekty, analizy i wnioski do dalszej pracy. Warto poddać analizie, które typy postów powodują zwiększoną aktywność wśród naszych fanów, a które pozostają bez echa. A kiedy pojawią się oddolne głosy ze strony fanów, sugerujące zupełnie nową tematykę, dobrze jest ich wysłuchać. Nie działamy w próżni, więc tego rodzaju reakcje są właśnie tym, o co nam chodzi!

W artykule poruszyłem kilka podstawowych elementów, które bezpośrednio wpływają na skuteczność treści publikowanych w social media. Musisz pamiętać o tym, że często skuteczność zależy od fundamentów- czyli dobrze dobranej grupie docelowej. Pod nią właśnie musisz dostosować m.in odpowiednią treść, dopasować grafikę i styl komunikacji! O skutecznych postach pisałem trochę więcej TUTAJ, więc jeśli masz problem z pisaniem postów to na pewno znajdziesz tam coś ciekawego dla siebie.

Co nowego na blogu?